Neliels update, vairāk blogs priekš sevis. Bloga nosaukums varētu būt “Par Pērtiķiem”.
Pirms divām nedēļām ar GG atkal devāmies pie merša, lai turpinātu caurumu aizvārīšanas procesu.
Uzreiz neliels prologs - pēdējās reizēs, kad auto tika darbināts, dzinējs mazliet uzsilstot uzvedās dīvaini. Sāka pārlieties, reizēm pats no sevis noslāpa.
Notīriju sniega čupu, iemetu aķīti, griežu – zāģē, zāģē bet ne vella nelec. Pat neuzsit.
Aizdedzes sistēma, neskaitot pašu aizdedzes moduli salikta jauna, par to īsti šaubu nebija. Par to kas ir KE-Jetronic aka BOSCH CIS-E man nebija ne jausmas, biju dzirdējis tikai nostāstus no visiem ka BLE TA MEHANISKA SPRICE IR PILNIGAS AUZAS. Pārbaudījām, dzirkstele ir (par šo pārliecinājos, kad vienā rokā turot svečvadu un otru atspiestu pret kuzavu domāju čo za fak un GG izdomāja vēlreiz pamēģināt pagriezt
). Degviela it kā arī. Pūšam brake cleaneri ieplūdē, pat neuzsit. Pēc 10 minūšu laistīšānās un masīvas auto pārliešanas (ar ieslegtu aizdedzi virināju gaisa mērītāja lāpstu
) sapratām, ka tas ir kkāds vegānu brake cleaneris, kurs nesūda nedeg.
Aizmaucam uz statoel, nopērkam INSTANT POWER START FOR QUICK START ēteri, atbraucam atpakaļ, pūšam iekšā – auto uzreiz pielec. Uzvara.
Nolēmām atstāt tačku bišķi parūkt un pasildīties. Tikko kā temperatūras dačiks pacēlās pa milimetru viss saiet sūdā – tukšgaita paliek nevienmērīga, dzinējs pampst nost mēģinot gāzēt – viss slikti. Iedzinām boksā un GG ķērās pie metināšanas.
Fast forward 6-7h, pulkstens 20:30, tā kā servisā nakšņot negribas, metināšana jāmet pie malas un jāmauc mājās pirms mūs sašauj ar elektrošoku. Uzmetu aķi, giežu – atkal nelec. Šoreiz pat INSTANT QUIC START nepalīdz. Izstūmām āra un noraizējies devos majās.
Visu nedēļu darbadienu vakarus pavadīju lasot, skatoties vidikus un vācot info par to kas tas KE-Jetronic tāds ir un kas pie velna man varētu būt sačakarējies.
Pirmā lieta kas mani pārsteidza, ir tas, cik fakin ģeniāli tas viss ir uztaisīts, ņemot vērā to, pirms cik gadiem Kjets radās.
Lai arī sistēma pati par sevi funkcionalitātes ziņā ir samērā komplicēta, katrs mezgls ir relatīvi vienkāršs, mehānisks un lielā mērā, kamēr pērtiķis ar līkām rokām nelien iekšā, bulletproof.
Ņemot vēra auto uzvedību un citu cilvēku pieredzi, uzreiz iezīmējās kkādi potenciālie problēmu cēloņi:
1. Nestrādā OVP (overvoltage protection relejs), līdz ar to kompim nepienāk španis un dzinējs darbojas K-Jetronic režīmā (šis izskaidrotu nevienmērīgo darbību, pampšanu nost utt, bet ne sūdīgo auksto startu
2. Nestrādā CSV (Cold Start Valve) aka degvielas sprausla, kas startējot aukstu dzinēju kādu brīdi špricē degvielu.
3. Nestrādā dzinēja temperatūras dačiks (kopā mersim ir 3 dačiki, šis konkrētais ar informāciju par dzinēja temperatūru baro kompi un aidzedzes moduli).
Jau mājās esot un pētot savas motortelpas bildes pamaniju interesantu gateri motortelpā, tieši pie CSV un temperaturas dačika
Tā nu pienāca kārtējā sestdiena un ķērāmies pie lietas. GG, laipns cilvēks būdams, piekrita paķert līdzi OVP un Degvielas sūkņa releju no sava merša.
Atveru kapotu un skatos, ka gan CSV vadi, gan temperaturas dačika vadi jau ir ar twist-n-tape metodi sakolhozīti.
Tātad, es neesmu pirmais pērtiķis, kas saskāries ar šo problēmu.
Pirmais solis, noraujam kompi, pagriežam aizdedzi – kompim barošana pienāk. Značit OVP stādā kā nākas.
Nakamais solis – CSV. Paskrūvēju vaļā degvielas trubiņu, degviela pienāk. Mēram spriegumu uz štekeri brīdī kad auto tiek darbināts – 0.00V. CSV baro degvielas sūkņa relejs. Tā kā GG ir paņēmis līdzi savējo, nolemjam sākt ar to, ka samainām relejus. Vienā rokā GG relejs, vienā manējais – pētu abus un domāju WTF. Manam relejam 7 pini, GG relejam 9. Pēc 2 sekunžu ilgas, ļoti rūpīgas iespējamo risku izvērtēšanas pieņēmu lēmumu poh spraust iekšā, gan jau saies.
Mēram vēlreiz CSV barošanu – IR! Mēģinu darbināt un auto skaisti pielec.
Atkal atstājam parūkt minūtes 20, 30 – viss ideāli. Motors darbojas vienmērīgi, nepampst nost, neraustās, viss akujenchiks. Pēc vairākām stundām darbinot vēlreiz pieleca bez problēmām.
Skaidrs tas, ka gan pie nelekšanas, gan rīstīšanās vainīgs degvielas sūkņa relejs.
Aizbraucu mājās, piesēžos pie kompja, atveru shēmu un skatos diez kam tie extra pini domāti. Viens pins – temperaturas inputs uz releju, otrs pins – izeja CSV darbināšanai
Iemetu kataloga, skatos, ka tas relejs, kas man bija sākotnēji, domāts 380SE/500SE prefiem līdz 85 gadam. Manam auto pēc kataloga un shēmas jābūt tieši tādam pašam 9 pinu relejam kā GG.
Un te nu iezīmējās vēl ainiņa no mersedesa vēstures – acīmredzot kāds, kaut kādā brīdī, kaut kāda iemesla dēļ mainījis degvielas sūkņa releju, aizbraucis uz šrotu, pateicis NU MAN TO SUKNA RELEJ, NU NO TAS TEN VECAA MERSHA S KLASES, nopircis, iespraudis un pat neaizdomājies par tiem 2 extra piniem. Tad drošvien pienāca ziema, aukstums, auto sācis nelekt, saimnieks aizvedis to auto pie cita pērtiķa atrisināt to problēmu un tas kārtīgā LV servisu garā sācis raustīt, graizīt un mainīt visu pēc kārtas. Beigās vai nu to problēmu tā arī neatrisināja un atdeva saimniekam mašīnu, vai gluži vienkārši iestājās siltāks laiks un problēma izgaisa.
Vel gribēju piebilst, ka tas nav gluži relejs klasiskā releja izpratnē. Es teiktu drīzāk, ka tas ir kontrolieris.
Vada degvielas sūkņus, lambdas heateri, aukstā starta sprauslu, kickdown limiteri utt.
Šādi izsaktās mans vecais relejs no iekšpuses:
Pagaidām pēc statistikas sanāk, ka viss ar ko es līdz šim esmu cīnijies ir radies pērtiķu darbības rezultātā:
1. Hroma epopeja
2. Nedegošās aizmugures gaismas – to es laikam šeit aizmirsu aprakstīt, bet vārdusakot, kkādus 2 vakarus nočakarējos ar to kāpec man aizmugurē nedeg bremžu gaismas un gabarīti. Beigās sapratu, ka izraujot labās puses elektro logu drošinātāju viss strādā
Spriežot pēc tā, ka bagažnieks ir pilns ar kkādiem logu pacēlājiem un elektro logu motoriem, visdrīzāk kāds meistars ir pieslēdzis logus pie gaismu ķēdes.
Šo gan vēl neesmu atradis, bet jau pamaniju vairākās vietās twist and tape, kur visdrīzāk arī slēpjas iemesls tam visam.
3. Grīdas metināšana – iepriekš kāds ir aizlāpijs caurumus uzpļūtot pa virsu ielāpu un nekādīgi neapstrādājot. Tas ar ko GG tagad cīnās ir pārtaisīt gateriskākās un sapuvušākās vietas.
4. Dzinēja čakarēšānās
Diez kas bus nakamais?